کد مطلب:231620 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:192

در علت تشریع زکوة
1- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در جواب مسائل من نوشت:

علت تشریع زكوة به جهت معاش فقرا بوده است، اگر اغنیاء از مال خود حق فقراء را ندهند اموال آنها در معرض تلف و نابودی خواهد بود.

خداوند متعال مردمان سالم را مكلف كرده كه به بیماران و علیلان و ناتوانان و گرفتاران رسیدگی كنند و در قرآن مجید فرموده: «لتبلون فی أموالكم و أنفسكم».

خداوند متعال در اموال آنها حقوقی برای فقراء معین كرده و فرموده است باید زكوة مال خود را بپردازند، و در مورد نفس نیز باید در مشكلات صابر و شكیبا باشند، و همواره خود را بردبار و حلیم دارند و شكر و سپاس پروردگار را به جای آورند، و همواره در فكر فقراء و ضعفاء بوده و از اموال زیادی كه به دست می آورند باید در خیرات و مبرات انفاق كنند، و با مساكین و درماندگان باید نظر رأفت و رحمت داشته باشند.

اغنیاء باید با اهل فقر و مسكنت مهربان باشند، و با آنها مواساة و همراهی



[ صفحه 675]



كنند، و در كمك و تقویت بیچارگان بكوشند، و آنان را در امور دین یاری دهند.

زكوة پندی است برای مال داران و ثروت مندان كه باید از آن پند گیرند و در فكر نیازمندان باشند و آنان باید خداوند را سپاسگزار باشند كه به آنها نعمت و ثروت ارزانی داشته است، اغنیاء باید همواره در تضرع باشند و از خداوند بترسند و حقوق واجبه خود را بدهند تا روزی مانند فقراء مستحق زكوة نگردند.

2- بزنطی گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام رسیدم و مطلبی برای آن جناب نقل كردم فرمود: صبر كن انشاء الله خداوند برایت فرجی حاصل می كند.

سپس فرمود: به خداوند سوگند اگر مؤمنی در این دنیا دستش از مال كوتاه باشد خداوند در آن جهان وی را عزیز و محترم می دارد، به اندازه ای كه مال دنیا در نظر او كوچك و ناچیز جلوه می كند.

بعد از این فرمود: صاحب مال و ثروت همواره در معرض خطر است، وی باید حقوق خداوند را از مالش جدا كند و به فقراء و مستمندان بدهد، به خداوند سوگند من هرگاه مال و ثروتم افزون می گردد در اضطراب هستم تا آنگاه كه حقوق فقراء را از مالم بیرون كنم، و واجبات خود را پرداخت نمایم.

گفتم: قربانت گردم شما هم از این می ترسید؟ فرمود: آری من هرگاه حقوق مال خود را پرداخت كنم خداوند را شكر می كنم كه این توفیق را مرحمت كرد.